Marketing na Instagramie – nowa forma promocji w social media nie tylko dla firm!

17.11.2016 

Marketing na Instagramie to tak naprawdę wykorzystanie w celach zwiększenia sprzedaży i budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów kolejnego medium społecznościowego. Instagram jest dziś bowiem jedną z ulubionych aplikacji odwiedzanych codziennie przez dziesiątki tysięcy młodych ludzi. Młodzież to jednak tylko jedna z grup korzystających z Instagrama na co dzień. Dziś najszerszą grupę odbiorców treści zamieszczanych w tym serwisie stanowią osoby w wieku od 26 do 35 lat. Dlatego budując swoją markę, warto dowiedzieć się, jakie korzyści płyną z odpowiedniego prowadzenia i promowania swojego profilu, a następnie wprowadzić w życie odpowiednie strategie marketingowe na Instagramie!


Spis treści:
Czym jest marketing na Instagramie?
Podstawy marketingu na Instagramie
Kiedy i jak publikować na Instagramie?
Instagram jako narzędzie marketingowe
Tagowanie zdjęć a marketing na Instagramie
Czym są Instagram Stories? Marketing w relacjach na Instagramie
Posty sponsorowane, czyli profesjonalne kampanie marketingowe na Instagramie
Marketing na Instagramie jako narzędzie nie tylko dla firm

Czym jest marketing na Instagramie?

Marketing na Instagramie nie różni się właściwie od marketingu prowadzonego w innych serwisach społecznościowych. Dziś większość serwisów social media bazuje bowiem na potędze wszechobecnego obrazu po to, aby łatwiej dotrzeć do swoich odbiorców i wywołać w nich określone emocje. Aby pozyskać fanów z całego świata, nie musimy już znać wielu języków obcych. Obraz wyraża czasem więcej niż tysiące słów, dlatego w dzisiejszych czasach staje się skutecznym narzędziem w działaniach marketingowych. Największą różnicą pomiędzy Instagramem a innymi mediami społecznościowymi jest właśnie to, że serwis ten kładzie największy nacisk właśnie na obraz. Opis w postaci hasztagów ma jedynie na celu ułatwić użytkownikom zainteresowanym określonym typem treści dotarcie do właśnie naszego zdjęcia lub filmiku.

Obecność firmy na Instagramie daje więc możliwość podzielenia się treściami i zdjęciami z szerokim gronem osób, w czym pomagają odpowiednio dobrane hasztagi. Hasztagi to jednak nie wszystko. Aby w pełni wykorzystać potencjał marketingowy Instagrama, warto poznać bliżej każdą z jego funkcji i dowiedzieć się, kiedy i jak publikować, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Sprawdźmy, co trzeba wiedzieć, aby odnieść sukces!

Podstawy marketingu na Instagramie, czyli jak wypromować swój profil?

Głównym celem, jaki możemy uzyskać dzięki marketingowi na Instagramie, jest wypromowanie swojego profilu i utworzenie pozytywnego wizerunku naszej marki. Firmy działające na Instagramie mogą się ubiegać o niebieski znaczek, czyli symbol zweryfikowanego konta, aby uniknąć kradzieży tożsamości marki. Uzyskanie takiego certyfikatu dodatkowo dobrze wpłynie na wizerunek firmy w social media. Wiarygodność zdobyta przez markę, sprawia, że zostaje ona obdarzona zaufaniem. Za pośrednictwem Instagrama firma może pokazać swoją ludzką, ciepłą twarz, przekazując lifestylowe treści, które ukazują ludzi w codziennych sytuacjach z jej produktami, czyniąc je częścią ich życia. Odbiorcom łatwiej jest utożsamić się np. z uśmiechniętą kobietą z kubkiem kawy, dlatego taki przekaz zapada lepiej w świadomość niż widok samego kubka kawy.

Na tę chwilę możemy zaryzykować stwierdzenie, że jedna fotografia na Instagramie potrafi ocieplić wizerunek firmy oraz wzbudzić w nas pragnienie i potrzebę czucia się jak uśmiechnięta kobieta z omawianego powyżej przykładu. Ważne jest jednak, aby zwrócić uwagę na podstawowe aspekty, takie jak jakość publikowanych materiałów. Zdjęcia nie muszą oczywiście być wykonywane najlepszymi aparatami, ale średniej jakości materiały nie będą prezentowały się dobrze na Instagramie. Warto więc pomyśleć o smartfonie wyposażonym w profesjonalny aparat o dobrej rozdzielczości i unikać pośpiechu przy robieniu zdjęć przeznaczonych na nasz oficjalny profil.

Aby wypromować swój profil, powinniśmy także pamiętać o tym, by przekaz prezentowany w publikowanych przez nas materiałach był w pełni spójny. Dobrze jest również pomyśleć o stałej szacie graficznej w postaci choćby określonego fontu czy kolorystyki, co sprawi, że już na pierwszy rzut oka nasze posty będą wyróżniały się w feedzie i będą łatwo kojarzone z naszą marką. Najważniejsze jest jednak przede wszystkim publikowanie contentu. Bez tego żaden profil nie zdobędzie zasięgu. Nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Dowiedzmy się, co trzeba koniecznie wiedzieć przed publikacją każdego posta!

Czy Twoja firma ma konto na Instagramie?

Kiedy i jak publikować na Instagramie, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki marketingowe?

Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki marketingowe na Instagramie, nie powinniśmy po prostu publikować postów wtedy, kiedy akurat mamy na to czas lub przyjdzie nam na to ochota. Podobnie jak inne strategie marketingowe również budowanie wizerunku marki czy zwiększanie zainteresowania klientów jej produktami w mediach społecznościowych takich jak Instagram to ciężka praca, którą należy odpowiednio rozplanować, aby przyniosła wymierne rezultaty.

Badania pokazują, że profile mające najszerszy zasięg oraz największą liczbę obserwujących i odwiedzających publikują posty średnio 1,5 raza dziennie – przy czym mówimy tu oczywiście o regularnym publikowaniu 1-2 postów na dobę, a nie o wrzuceniu naraz 15 różnych zdjęć jednego dnia i braku aktywności przez kolejny tydzień czy półtora. Dlatego też ważne jest to, aby zawsze mieć w zanadrzu jakiś content w postaci zdjęcia czy filmiku, który możemy opublikować w momencie, gdy nie mamy akurat żadnych nowych informacji związanych stricte z działalnością naszej marki.

Należy również odpowiednio rozplanować godziny publikacji poszczególnych postów. Tu musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim średni czas aktywności on-line naszych docelowych obserwatorów. Marki kierujące swoją ofertę do młodzieży mogą więc skupić się na dodawaniu nowych postów rano, czyli w czasie, gdy młodzi ludzie przeglądają Instagram na szkolnych przerwach, a firmy zajmujące się działalnością skierowaną na przykład do młodych matek powinny myśleć o publikacji contentu w porach odpoczynku dzieci – na przykład wieczorem, kiedy teoretycznie każda matka ma wreszcie chwilę dla siebie. Profile skierowane do młodych ludzi pracujących w korporacjach mogą wybrać na publikację przede wszystkim godziny typowe dla podróży do pracy, powrotu z pracy czy przerwy na lunch.

Warto także planować odpowiednio posty okolicznościowe – z okazji rozpoczęcia wakacji, świąt czy nawet początku lub końca weekendu. Instagram nie jest medium czysto informacyjnym, a budowanie marki za pomocą założonego na nim profilu wręcz powinno być oparte na przekazywaniu emocji i przedstawianiu „ludzkiej twarzy” marki – takiej, która w poniedziałek rano cierpi nad trzecią kawą, a w piątek wieczorem już planuje relaks w wybrany przez siebie sposób.

Instagram jako narzędzie marketingowe, czyli jakie funkcje tego medium musisz poznać?

Wiemy już, że Instagram to jedno z lepszych narzędzi marketingowych, jakie znajdziemy dziś pośród różnych mediów społecznościowych. Wiele firm nie wyobraża sobie dziś budowania wizerunku marki w Internecie bez posiadania profilu nie tylko na wszechobecnym Facebooku, ale też na Instagramie. O ile jest to zupełnie inne medium, które operuje przede wszystkim obrazem, warto zwrócić również uwagę na funkcje pozwalające zwiększyć zasięg naszego profilu dzięki odpowiedniemu dobraniu elementów tekstowych.

Pierwszą z kwestii, o którą powinniśmy koniecznie zadbać, jest sam opis profilu. Liczba znaków, które możemy tu wprowadzić, jest oczywiście ograniczona, dlatego warto wybrać tylko najważniejsze informacje. Jeżeli zależy nam na zoptymalizowaniu naszego profilu pod kątem wyszukiwarek internetowych, dobrym pomysłem będzie wpisanie między innymi linku do oficjalnej strony naszej firmy. Dzięki indeksowaniu przez zewnętrzne serwisy danych znajdujących się na Instagramie możemy liczyć również na znaczne zwiększenie ruchu na naszej stronie. Opis to również miejsce, w którym warto zamieścić pełne dane adresowe naszej firmy. Dzięki temu wyszukiwarki wyświetlą nasz profil przy zapytaniach lokalnych.

Kolejną kwestią, o której nie wolno nam zapomnieć, jest linkowanie produktów, których zdjęcia zamieszczamy w poszczególnych postach. Pamiętajmy jednak, że linki w opisach zdjęć na Instagramie nie są klikalne – to znaczy, że muszą być maksymalnie proste do skopiowania lub zapamiętania i wpisania w pasek adresu w przeglądarce. Dlatego warto korzystać z serwisów skracających adres, takich jak choćby bit.ly czy goo.gl. Po założenia konta na niektórych z nich będziemy mogli wprowadzać spersonalizowane skrócone adresy, w rodzaju na przykład bit.ly/nazwaproduktu, co zdecydowanie ułatwi naszym potencjalnym klientom zapamiętanie adresu i zachęci do odwiedzenia strony, na którą chcemy ich skierować.

Warto również pomyśleć o stworzeniu lokalizacji niestandardowej w postaci adresu internetowego naszej oficjalnej strony. Wówczas przy wybranych przez nas postach będziemy mogli określić lokalizację, która wyświetla się tuż pod nazwą profilu, zaraz nad samym zdjęciem, jako adres naszej głównej witryny internetowej. Kolejne osoby odwiedzające lub śledzące nasz profil będą dzięki temu mogły codziennie podczas przeglądania swojego feedu opatrywać się z adresem naszej strony, co bez wątpienia umożliwi nam zbudowanie świadomości marki u potencjalnych odbiorców naszych usług.

O wiele szerszym zagadnieniem jest odpowiednie tagowanie zdjęć, czyli opisywanie ich przy pomocy hasztagów rozpoczynających się od znaku „#”. Od doboru odpowiednich słów kluczowych będzie zależało to, czy osoby potencjalnie zainteresowane naszą działalnością odnajdą nasz profil dzięki wyszukiwaniu po hasztagach. Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu nieco bliżej!

Instagram to świetne narzędzie marketingowe

Tagowanie zdjęć a marketing na Instagramie

Prawidłowe tagowanie zdjęć to jedna z podstawowych strategii marketingowych na Instagramie. Dzięki wykorzystaniu właściwych słów będziemy bowiem mogli skierować na nasz profil osoby wyszukujące określony typ usług lub umożliwić wyświetlanie naszych postów sponsorowanych właśnie tym użytkownikom Instagrama, którzy potencjalnie mogliby być zainteresowani naszymi usługami. Dlatego też temu zagadnieniu należy poświęcić najwięcej czasu – całą resztę jesteśmy w stanie opanować już podczas samego tworzenia profilu, a właściwe tagi będą nam potrzebne przez cały okres korzystania z tego medium społecznościowego. Wraz z rosnącą popularnością hasztagów zapoznanie się z nimi już teraz może także umożliwić nam bardziej skuteczne posługiwanie się nimi w przyszłości, gdyż z pewnością wejdą one na stałe do świata wirtualnego, a tym samym do wirtualnego marketingu.

Jak więc dobierać hasztagi? Przede wszystkim należy skoncentrować się na najczęściej używanych i wyszukiwanych słowach kluczach. Liczba tagów, które możemy zamieścić w jednym poście, jest bowiem ograniczona, dlatego nie warto tracić cennych możliwości marketingowych na tagi, które nie przysporzą nam obserwatorów. W Internecie z łatwością znajdziemy jednak listy najczęściej wykorzystywanych hasztagów. Ponadto przy dodawaniu posta, serwis domyślnie będzie nam podpowiadał tagi rozpoczynające się na wpisane przez nas litery, jednocześnie wyświetlając liczbę postów zawierających dany hasztag. Również to pozwoli nam zadecydować, czy bardziej opłacalne będzie dodanie hasztagu takiego jak #pies, #piesek czy #psiak. Najczęściej warto jednak zdecydować się na najprostszą z wersji danego słowa.

W przypadku Instagrama warto również pamiętać, że jest to serwis o światowym zasięgu. Dlatego też nierzadko osoby korzystające z niego na całym świecie używają lingua franca naszych czasów, jakim bez wątpienia jest angielski. Dodając hasztag #pies warto więc zastanowić się, czy zamierzamy zainteresować naszych obserwujących zdjęciem kundelka, czy też... ciast lub innych wypieków. Dlatego często bardziej opłacalną z perspektywy budowania zasięgu naszego profilu praktyką jest wprowadzanie hasztagów w języku angielskim, co pozwala na wyszukanie ich przez znacznie szerszą grupę użytkowników z całego świata.

Musimy także być świadomi popularnej praktyki, jaką jest dodawanie przedrostka „insta-” do wielu słów wykorzystywanych w formie hasztagów. Znajdziemy tu więc hasła takie jak #instapeople, #instasummer, #instacoffee czy też wspomniany już poniekąd wcześniej #instadog. Często hasztagi te mają znacznie większe zasięgi niż ten sam tag bez dodanego przedrostka. Warto więc sprawdzać to przed dodaniem posta.

Czym są Instagram Stories? Marketing w relacjach na Instagramie

Instagram Stories, znane także jako relacje, to możliwość publikowania zdjęć lub krótkich filmików, które znikają po 24 godzinach od ich opublikowania. Sam pomysł jest więc podobny do tego, jaki wprowadził znacznie wcześniej Snapchat. Dzięki połączeniu tej funkcji z istniejącym już Instagramem, relacje uzyskały wielokrotnie lepsze wyniki jeśli chodzi o dzienny zasięg w znacznie krótszym czasie niż Snapchat.

Ta nowa funkcja pozwala na publikację niekoniecznie idealnych i przekazujących pozakulisowe informacje filmików czy zdjęć ozdobionych filtrami, naklejkami czy krótkim tekstem. W odróżnieniu od Snapchata relacje na Instagramie pozwalają także oznaczać innych użytkowników. Dzięki temu możemy wykorzystać je nie tylko do dokumentowania działalności naszej marki od drugiej strony, ale też do przedstawienia naszym obserwatorom zespołu, który stoi za wszystkim tym, co kryje się pod nazwą naszej firmy.

W momencie, gdy mamy już wielu obserwatorów, warto wykorzystać relacje także do swego rodzaju wezwań do działania, czyli tak zwanych Call to Action. Mamy tu bowiem opcję przeprowadzenia krótkich ankiet z dwoma odpowiedziami, na które przeglądający naszą relację mogą odpowiedzieć jednym kliknięciem. Możemy również zamieszczać tu linki do nowych ofert czy informacje o wyjątkowych, 24-godzinnych promocjach czy ważnych tylko jedną dobę kodach rabatowych. Świetnie sprawdza się także zadawanie obserwatorom pytań, na które mogą wygodnie odpisać dzięki znajdującemu się na dole ekranu okienku odpowiedzi.

Promuj się za pomocą Instagrama

Posty sponsorowane, czyli profesjonalne kampanie marketingowe na Instagramie

Instagram, podobnie jak inne media społecznościowe, wprowadził stosunkowo niedawno do swojej oferty marketingowej opcję publikowania postów sponsorowanych. Dzięki nim możemy za niewielką opłatą precyzyjnie określić, komu chcemy wyświetlać nasze reklamy, co pozwala na wyświetlanie naszych postów w feedach użytkowników, którzy jeszcze nie obserwują naszego profilu, lecz mogą potencjalnie być zainteresowani naszą ofertą.

Niewątpliwą zaletą postów sponsorowanych jest to, że publikowana za ich pomocą reklama wygląda po prostu jak organiczny post. Jedyną różnicą jest nierzucający się w oczy dopisek „sponsorowane” przy danym zdjęciu. Ta maksymalnie nieinwazyjna forma reklamowa, która nie blokuje dalszego przeglądania Instagrama, a tylko od czasu do czasu wtrąca posty reklamujących się przez Instagram marek, pozwala dotrzeć do znacznej grupy osób i poinformować ich o naszej działalności.

Na tej samej zasadzie działają również Instagram Stories, czyli opisywane przez nas relacje. Dzięki promowaniu wybranych relacji możemy zapoznać potencjalnych odbiorców z naszym profilem w nieco mniej oficjalny sposób, zachęcając ich do wzięcia udziału w ankiecie czy przedstawiając krótki zabawny filmik czy interesujące zdjęcie wraz z przekierowaniem do naszego profilu na Instagramie.

Marketing na Instagramie jako narzędzie nie tylko dla firm

Od pewnego czasu możemy zauważyć rosnącą tendencję do zakładania profilu przez firmy z różnych branż. Firmowe konta mają na celu wypromowanie wizerunku firmy w Internecie poprzez atrakcyjny wizualnie obraz, co ma lepiej zachęcić potencjalnych klientów do ich zakupu. Omówione przez nas powyżej strategie marketingowe sprawdzą się jednak nie tylko w przypadku kont firmowych czy promujących różnego typu marki czy działalność.

Z marketingowych trików na Instagramie korzystają dziś już niemal wszyscy użytkownicy, którym zależy na budowaniu marki personalnej. Niezależnie od tego, czy hobbystycznie zajmujemy się szydełkowaniem, czy jesteśmy profesjonalnym trenerem cross-fitu – każdy z nas chciałby być dostrzeżony w tłumie innych zajmujących się tą samą dziedziną. Prostota obsługi Instagrama oraz możliwości, jakie daje on w kontekście promowania zarówno firmy, jak i zupełnie niezarobkowych działalności, z pewnością sprawi, że serwis ten będzie w przyszłości wykorzystywany przez coraz większą grupę marek, przedsiębiorstw i osób prywatnych. Dlaczego? To proste! Bo dzięki niemu w łatwy i darmowy sposób można poinformować cały świat o tym, kim jesteśmy i co robimy.

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 71 71 83 528 +48 71 71 83 529 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency