Marketing a social media. Media społecznościowe, bez których nie obejdzie się Twoja firma

27.03.2017 

Marketing social mediami stoi - i to już od kilku lat! Media społecznościowe stanowią obecnie nieodłączny element strategii marketingowej wielu przedsiębiorstw. Nic w tym dziwnego, w końcu aż 2,789 miliardów ludzi na całym świecie posiada konta w serwisach społecznościowych oraz regularnie z nich korzysta. Jednak oprócz podążania wyłącznie za medialnymi trendami, prowadzenie firmowych kont w social media niesie ze sobą wiele innych korzyści. O tym, w jakich serwisach społecznościowych i dlaczego powinna pojawić się Twoja firma oraz jak może pomóc agencja social media w osiąganiu zamierzonych celów, można przeczytać w naszym artykule.


Spis treści:
Dlaczego każda firma, która chce odnosić marketingowe sukcesy, powinna zatrudnić specjalistę od social media?
Fanpage na Facebooku, Instagram… i co jeszcze? Poznaj media społecznościowe, które pomogą Ci odnieść sukces w e-marketingu!
Portale społecznościowe a target - znajdź klienta idealnego w social mediach!
Marketing online na social mediach: tylko tu i teraz
Social media a sprzedaż

Dlaczego każda firma, która chce odnosić marketingowe sukcesy, powinna zatrudnić specjalistę od social media?

Dziś prawie każda firma jest obecna w social media. I słusznie, bo komunikacja w mediach społecznościowych niesie za sobą bardzo dużo korzyści. Wśród nich można przede wszystkim wyróżnić pozostawanie w ciągłym kontakcie ze swoimi odbiorcami, w tym często z potencjalnymi klientami. Dzięki współpracy z agencją social media, która zajmuje się komunikacją w mediach społecznościowych, firmy mogą budować z użytkownikami serwisów relacje oparte na lojalności i wzajemnym zaufaniu, a także docierać do osób, które nigdy wcześniej o nich nie słyszały. Dzięki posiadaniu kont w serwisach społecznościowych firmy mogą również na bieżąco dostarczać użytkownikom informacji dotyczących ich przedsiębiorstwa, specjalnie przygotowanych ofert, promocji etc. Kolejną zaletą zaistnienia w social media jest szansa na poznanie potrzeb użytkowników. Specjaliści z agencji social media na podstawie obserwacji zachowań fanów w serwisach społecznościowych doradzają firmom, jak te mogą udoskonalić swoją ofertę, dopasowując ją do swojej grupy odbiorczej, a tym samym zwiększyć znacznie swoje szanse na wzrost sprzedaży wybranych usług lub produktów. Co więcej, dzięki prowadzeniu profili firmowych, przedsiębiorstwa mogą poznać opinie odbiorców na swój temat - informacje tego typu również można wykorzystać przy tworzeniu i udoskonalaniu strategii marketingowej.

Media społecznościowe mają również inne walory – za ich pomocą możemy poszukiwać i wstępnie rekrutować potencjalnych pracowników oraz komunikować się ze swoimi współpracownikami i partnerami biznesowymi. Dzięki temu rozwiązaniu, nie wychodząc z biura możemy wypełnić część codziennych obowiązków w prosty i przyjemny sposób. Agencje social media wykorzystują kanały społecznościowe także do zarządzania sytuacjami kryzysowymi - a wszystko dlatego, że za ich pomocą możemy szybko dotrzeć z przekazem do szerokiego grona odbiorców, w tym do: pracowników, klientów, partnerów biznesowych, dziennikarzy etc. oraz wyjaśnić im, co się wydarzyło oraz jak chcemy zaistniałą sytuację naprawić.

Zanim przedsiębiorstwo zdecyduje, z którego medium społecznościowego chce skorzystać, powinno dokładnie poznać wszystkie dostępne serwisy. Specjaliści w swojej dziedzinie sprawdzą, czy wśród użytkowników danego kanału znajduje się odpowiedni target – zwiększa to szansę na dotarcie z ofertą firmy do odpowiedniej grupy. Następnym krokiem jest ustalenie strategii działania, której przyświecać powinno wytyczenie jasnych i osiągalnych celów. Same działania z kolei powinny być wykonywane systematycznie i zgodnie z ustalonym schematem.

Fanpage na Facebooku, Instagram… i co jeszcze? Poznaj media społecznościowe, które pomogą Ci odnieść sukces w e-marketingu!

W świecie social mediów wciąż pojawiają się nowe serwisy społecznościowe. W tym morzu możliwości każdy użytkownik Internetu znajdzie dla siebie takie medium, które będzie stanowiło dla niego źródło informacji, rozrywki czy informacji o produktach. Dlatego właśnie agencje social media oceniają, że kanały społecznościowe w strategii komunikacji przedsiębiorstw są często najbardziej efektowną ścieżką dotarcia do klienta. Bardzo popularnym narzędziem w świecie social mediów jest obecnie Facebook – czyli platforma stworzona do nawiązywania kontaktów, w której zarejestrowani użytkownicy tworzą społeczności i grupy, publikują zdjęcia, filmy, oraz dzielą się swoimi przemyśleniami z innymi członkami serwisu. Facebook to medium, które bardzo ułatwia budowanie trwałych relacji z klientami za pośrednictwem stron firmowych, pełniących funkcję wizytówki firmy. Facebook pozwala także skrócić dystans pomiędzy przedsiębiorstwem a jego grupą odbiorców, pozwalając obydwu stronom wejść w niemal koleżeńskie relacje. Taka więź pozwala wytworzyć w odbiorcy przekonanie o firmie jako o kimś bliskim, kimś, kto zapada w pamięć i z kogo usług i pomocy chce się korzystać. Specjaliści z agencji social media oceniają, że takie relacje wytworzyć można również na Instagramie – platformie twórców słynnego Facebooka. Ten kanał społecznościowy skupia swoje funkcjonowanie wokół publikowanych przez użytkowników zdjęć i krótkich filmów opatrzonych tzw. hashtagami, ułatwiającymi wyszukiwanie interesującego tematu lub tematycznych profili. Dobranie odpowiednich tagów pozwala firmom dotrzeć do interesującej grupy odbiorców w łatwy i szybki sposób. Instagram posiada ciekawe narzędzia do edytowania publikowanych zdjęć, przez co tablica może stanowić efektowną wizytówkę w oczach obecnych oraz potencjalnych klientów.

Bardzo popularne jest dzisiaj także posiadanie przez firmy profili na platformach Google Plus i Twitter. Konto firmowe Google jest niezwykle cennym elementem całej machiny pozycjonowania stron, korzystnie wpływając na pozycję danej firmy w wyszukiwarce. Serwis Twitter przeznaczony jest dla firm, dla których aktualność i szybkość przekazywanej informacji jest priorytetem, np. agencji prasowych czy telewizji informacyjnych. Narzędziem o nieco bardziej oficjalnym charakterze jest LinkedIn, który powstał w celu kontaktowania się zarówno z odbiorcami w postaci klientów, jak i partnerów biznesowych oraz współpracowników. Platforma ta przeznaczona jest do nawiązywania kontaktów stricte biznesowych oraz stanowi często medium rekrutacyjne, w którym pracodawcy poszukują wykwalifikowanych pracowników do swoich firm. Coraz częściej przedsiębiorstwa pojawiają się także na Pintereście, dając upust swojej kreatywności. Agencje Social Media doradzają tworzenie tematycznych tablic z efektownymi zdjęciami z zasobów własnych i internetowych przedstawiających myśl przewodnią firmy oraz zarysowujących obszary jej działalności.

A pamiętacie popularne kiedyś NK lub GG? Zapewne tak, bo jeszcze nie tak dawno to właśnie te platformy święciły triumfy w Polsce.  Dziś polscy użytkownicy Internetu korzystają zwykle z mediów społecznościowych pochodzenia zachodniego i póki co, nie widać na horyzoncie serwisu, który porwałby publiczność internetową tak jak zrobił to chociażby Snapchat. Aplikacja ta z prostego komunikatora ewoluowała do ogromnej machiny marketingowej, z której korzystają dziś najsilniejsze marki na całym świecie. Siła przecież tkwi w prostocie, a dobry pomysł jest na wagę złota! Bo tam gdzie pojawiają się użytkownicy Internetu pojawiają się także klienci firm.

Portale społecznościowe a target - znajdź klienta idealnego w social mediach!

Idealny klient to taki, o którym dużo wiemy. To właśnie informacje o naszych potencjalnych klientach są główną wartością i kartą przetargową takiej potęgi jak Facebook. Korzystając z jego formatów reklamowych agencje social media mogą  z niemal chirurgiczną dokładnością dobierać odbiorców kampanii dla firm. Rozbudowany kreator reklam na Facebooku, pozwala na zawężenie grupy odbiorców do takiej, jaka najchętniej skorzystałaby z naszej oferty. Co więcej, charakterystyką wielu socjal mediów jest skupianie się społeczności wokół interesujących ich tematów. To pozwala na, często darmową,  promocję naszych usług czy produktów w odpowiednich miejscach.  Niektóre marki, z pomocą specjalistów, same mogą stać się kreatorami grup, które skupiają pasjonatów danego tematu, budując tym samym w ich oczach pozycję eksperta.

Atutem Facebooka w tym wypadku jest również możliwość zintegrowania systemu do tworzenia reklam z ruchem na naszej stronie internetowej. To otwiera bardzo wiele możliwości dotarcia ze spersonalizowaną reklamą do różnych grup docelowych podzielonych zgodnie z kryterium znajomości marki czy zachowań na witrynie internetowej. Inny komunikat trafi więc do osób, które były już na stronie, ale nie zobaczyły oferty, inny do tych, którzy zobaczyli ofertę ale nie dokonali zakupu, a jeszcze odmienny do naszych stałych klientów.  

Marketing online na social mediach: tylko tu i teraz

Specyfiką social mediów jest między innymi to, że informacje, które się w nich pojawiają są aktualne, najświeższe. Jest to pierwsze źródło komunikowania o wszelkich nowościach, bo użytkownicy oczekują, że będą dzięki social mediom na bieżąco. Marka może więc informować o najnowszych wydarzeniach, przekazywać relacje z konferencji, które odbyły się tego samego dnia, lub prowadzić transmisje na żywo. Ma to o wiele większe zastosowanie, niż spisywanie na przykład długich relacji na blogu w formie artykułu, który wyjdzie z kilkudniowym opóźnieniem i… straci na aktualności. Dobrze jest więc trzymać się zasady, że na stronie publikujemy treści tzw. evergreen, czyli zawsze ciekawe, a poprzez social media informujemy (między innymi!) na bieżąco o wydarzeniach w firmie.

Poczucie, że na social media pewne rzeczy dzieją się „tylko tu i teraz” sprzyjają zachęcaniu do brania udziału w promocjach, konkursach czy krótkich akcjach sprzedażowych. Za pomocą reklam sponsorowanych można codziennie przypominać klientom o obniżce, która kończy się za kilka dni. Krótkie szkolenie prowadzone za pomocą transmisji Facebook Live może kończyć się zachętą do korzystania z nowej oferty. Sama oglądalność takich transmisji wzrasta w dużym stopniu ze względu na obawę użytkowników przed przeoczeniem czegoś, co dzieje się tylko teraz. Agencje social media często dodatkowo zachęcają fanów do uczestniczenia w transmisjach zaznaczając, że wideo z transmisji będzie dostępne tylko przez określony czas.

Manifestacją idei „tu i teraz”, która przewodzi social mediom, jest tak zwany Real Time Marketing. Polega on na wręcz natychmiastowym reagowaniu na wydarzenia ze świata i nawiązywaniu do nich w swoich kampaniach. Takimi wydarzeniami są często wpadki polityków, wyjątkowy wyczyn na boisku czy skandale w świecie gwiazd. Ale do Real Time Marketingu niektóre agencje social media wykorzystują także wydarzenia całkowicie przewidywalne: czas kampanii przedwyborczych, wybory czy choćby trasę koncertową legendarnego zespołu. W kampaniach RTM zazwyczaj marki nawiązują w sposób humorystyczny do danych wydarzeń, a głównym celem takich kampanii jest zaskoczenie pomysłem i zwiększenie zasięgów. Dlatego RTM i social media współgrają ze sobą doskonale. Tak doskonale jak social media i sprzedaż!

Social media a sprzedaż

Kanały społecznościowe służą już nie tylko rozrywce, choć właśnie takie było ich pierwotne założenie. Social media otwierają się na firmy i przedsiębiorstwa, umożliwiając im tworzenie na ich profilach reklam oraz sklepów internetowych. Robienie zakupów przez social media? Dziś to możliwe!

Narzędziem, które posiada najbardziej rozwinięte funkcje komercyjne ze wszystkich kanałów social jest Facebook. Nie dość, że daje on agencjom social media możliwość kreacji precyzyjnie stargetowanych reklam, z dostępem do pełnej analityki efektów kampanii, to jeszcze sam dobiera najbardziej efektywny sposób reklamy do obranego celu.  Wartością dodaną jest to, że cały proces tworzenia kreacji jest niezwykle prosty i intuicyjny – idealny nawet dla początkującego biznesmena. Oprócz kreowania reklam firmy mają także możliwość stworzenia swojego internetowego sklepu na Facebooku, dodania katalogów i aplikacji związanych z daną marką.

Agencje social media coraz większą wagę przykładają do konwersji ruchu z kanałów społecznościowych na witryny. Okazuje się, że sklepy internetowe coraz większy wskaźnik odwiedzin strony odnotowują właśnie z przekierowań z social mediów. Statystyki pokazują, że linki do sklepów umieszczane na fanpage’ach marek mają ogromną siłę i warto z niej korzystać, by promować swoją działalność gospodarczą.

Specjaliści zajmujący się tematyką social media twierdzą, że absolutnie każda firma może czerpać korzyści z obecności w serwisach społecznościowych, o ile oczywiście robi to w umiejętny sposób. Jeśli w strategii marketingowej Waszego przedsiębiorstwa nie ma jeszcze ujętych mediów społecznościowych, mamy nadzieję, że po naszej lekturze to się zmieni. Pamiętajcie, brak obecności w social media zmniejsza szanse na dotarcie do obecnych oraz nowych klientów, zwiększenia udziału w rynku oraz budowania wizerunku firmy!  

 

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 71 71 83 528 +48 71 71 83 529 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency