Wnikliwe narzędzie komunikacji marketingowej czy przeżytek, który nikogo nie zainteresuje – czyli o long-form słów kilka

18.10.2016 

Wydawałoby się, że we współczesnym rozpędzonym świecie nikt nie czyta już długich artykułów, dogłębnych sprawozdań ani nie ogląda długich video z recenzjami. Obecnie komunikacja musi być błyskawiczna i natychmiastowa, by mieć szansę przedrzeć do odbiorcy narażonego na nieustanne bombardowanie wieloma komunikatami marketingowymi na raz. Nic bardziej mylnego!


Współcześnie długie formy (z ang. long-form) wciąż istnieją i mają się całkiem dobrze. Przykładami takiego rodzaju treści mogą być na przykład wyczerpujący, obszerny wpis na blogu, długi filmik z recenzją wrzucony np. na YouTube – słowem każdy dłuższy przekaz marketingowy, który swoją objętością wyróżnia się na tle innych tworzonych przez tego samego autora. Amerykański Wordstream opublikował dane mówiące o tym, że najlepszy efekt marketingowy przynoszą wpisy albo bardzo krótkie, albo bardzo długie. To, czy dany tekst zostanie potraktowany jako long-form, zależy także od specyfiki danego języka. W języku polskim za long-form uznaje się treść przekraczającą 8 000 znaków.

Oczywiście tak jak w przypadku pozostałych narzędzi marketingowych, także długie formy zdadzą egzamin tylko w niektórych przypadkach. Taki rodzaj przekazu musimy dobrać przede wszystkim do branży, dla której piszemy, oraz do grupy docelowej, do której chcemy trafić. Autor bloga viperchilli.com dokonał dokładnej analizy długości wpisów na blogach kilku branż. Okazało się, że krótkie formy dominują na stronach dotyczących tematyki technologicznej oraz plotkarskiej, natomiast long-formy częściej stosowane są na tych poruszających zagadnienia marketingu, finansów oraz rozwoju osobistego.

Korzyści ze stosowania tej formy to przede wszystkim gwarancja wyższych pozycji w wyszukiwarkach (porównując dwa wpisy roboty Google chętniej podsuwają obszerniejsze opracowania), popularność w social media (im dłuższy wpis, tym chętniej jest udostępniany – tę zależność odkrył Kevin Delaney), ale także między innymi tworzenie wizerunku eksperta, a co za tym idzie – wzrost zaufania do marki. Musimy jednak pamiętać, aby precyzyjnie dobrać to narzędzie do całej strategii komunikacji marki i umiejętnie włączyć je w szersze działania komunikacji zintegrowanej. Przede wszystkim musimy także wiedzieć, o czym chcemy pisać i umieć zainteresować tym odbiorcę – to podstawa, która dotyczy tworzenia treści w komunikacji marketingowej ogóle, nie tylko kreowania długich tekstów.

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 71 71 83 528 +48 71 71 83 529 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency