Więc chodź, pomaluj mój świat… na Złoto Cejlonu i Bezbłędny Błękit

05.11.2016 

Odpowiednia nazwa produktu może zadecydować o sukcesie rynkowym całej marki. Musi więc wyróżniać się na tle pozostałych, a także zachęcać do zakupu wyrobu. Wśród przymiotów, jakie powinna posiadać wzorcowa nazwa produktu, najczęściej wymienia się atrakcyjność, budowanie pozytywnych skojarzeń, prostotę, zwięzłość, ale jednocześnie także niekonwencjonalność, unikatowość i rozpoznawalność.


Zastosowanie wszystkich tych cech łącznie jest szczególnym wyzwaniem w odniesieniu do branży posiadającej dużą konkurencyjność oraz szerokie gamy produktowe. Niewątpliwie obszarem takim jest branża wnętrzarska, a dokładnie sektor farbiarski. Współczesne technologie mieszania farb, pozwalające otrzymać praktycznie nieograniczoną paletę barw, a także dążenie do podkreślenia indywidualności wyrobu zmuszają firmy do niezwykłej kreatywności podczas nadawania nazw kolejnym produktom z nowych kolekcji.

W związku z tym w nazewnictwie poszczególnych wyrobów bardzo trudno znaleźć zwykłą Zieleń, Żółć czy Czerwień. Przeważnie miana są dwuczłonowe, zdarza się, że jest to nazwa koloru wraz z dookreślającym go epitetem, np. Delikatny brąz, Promienny żółty czy Subtelny róż. Tradycyjne nazwy barw są jednak wypierane przez formy nieco bardziej skomplikowane, których zadaniem jest przede wszystkim wywołać pozytywne skojarzenia poprzez odniesienia do piękna, elegancji, stylu itp. Często nazwa farby jednoznacznie wskazuje z jakim kolorem mamy do czynienia, istnieje jednak zbiór nazw, które działają na zasadzie skojarzeń, komunikując nazwę koloru za pomocą wymienienia tylko desygnatu, mogącego charakteryzować się danym odcieniem. Nazwy takie nawiązują do rozmaitych doświadczeń, miejsc, obiektów i zjawisk z rzeczywistości pozajęzykowej, takich jak flora (Pole słoneczników) i fauna (Rajski ptak), zjawiska atmosferyczne (Poranna mgiełka, Wiosenny deszczyk), pory dnia/roku (Letni poranek, Cisza o zmierzchu), obszary geograficzne (Upalna sawanna, Górska ścieżka, Czar Prowansji), minerały (Kuszący rubin, Miodowy amber) czy potrawy (Sorbet arbuzowy, Biała czekolada).

Wydawać by się mogło, że nazwa farby choćby pośrednio powinna odnosić się do jej koloru. Widząc produkt o nazwie Mus jagodowy możemy domyślać się, że w pudełku znajdziemy farbę o barwie ciemnofioletowej, natomiast emulsja Lodowy błękit prawdopodobnie wyróżnia się chłodnym, jasnoniebieskim odcieniem. Spotkać można jednak i takie nazwy, których odniesienia do danego koloru są niejednoznaczne, często także w asortymencie dwóch firm znaleźć można farby o tej samej nazwie, lecz zupełnie innych odcieniach.

Można więc pokusić się o stwierdzenie, że główną funkcją nazwy farby nie jest określenie koloru produktu i poinformowanie potencjalnego konsumenta o zawartości pudełka, lecz zaintrygowanie oryginalną nazwą.

 

Fokstrot w świetle księżyca może bowiem określać zarówno farbę w kolorze srebrzystym jak ciało niebieskie, ale i granatowym jak noc. W rzeczywistości producent stworzył takie miano dla farby o kolorze popielatym z domieszką delikatnego beżu. Światełka Heraklionu mogą kojarzyć się zarówno z barwą złotą, ale także białą czy pomarańczową. W propozycji firmy jest to delikatny, rozbielony róż. Buddyjskie kadzidło – farba w kolorze pomarańczowołososiowym może być nawiązaniem do barwy mnisich szat, Mury Alhambry – produkt w odcieniu czerwonopomarańczowym odnosić się do arabskiego źródłosłowu hiszpańskiego zespołu pałacowego (al hamra, dosł. czerwona) lub opisywać wygląd budowli w promieniach zachodzącego słońca; natomiast Droga pielgrzyma o barwie jasnego brązu odnosić się do szlaku, jaki przemierzają wierni. Tutaj kwestię motywacji wyboru akurat pątnika jako osoby pokonującej daną drogę pozostawiamy otwartą.

Istnieją jednak nazwy farb, które niełatwo jest powiązać z jakimikolwiek konkretnymi kolorami. Wyczekiwanie spotkanie – kolor jasnobrzoskwiniowy, Twórcza nostalgia – przydymiony groszkowy, Rozmowa przyjaciół – kakaowy czy Maximum freedom – jasnobeżowy zdają się aspirować do statusu nazw własnych bez swojej pierwotnej funkcji charakteryzującej produkt. Podobnie jest z takimi nazwami jak Radosne spotkanie (brudny pomarańcz), Czuły dotyk (żółtobeżowy), Sekretne wyznanie (błękitny) czy Serdeczne powitanie (jasnoróżowy).

Naturalnie źródeł nazw farb jest znacznie więcej. Nawiązują one do dźwięków, tkanin, tańców, a także przypraw, postaci czy miast. Ich zróżnicowanie oraz coraz bardziej widoczne odchodzenie nazwy od funkcji definiującej czy opisowej na rzecz wykreowania intrygującego miana stanowi niewątpliwie charakterystyczny trend w komunikacji marketingowej oraz może być interesującym materiałem do badań językoznawczych.

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 71 71 83 528 +48 71 71 83 529 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency