Branding emocjonalny

23.12.2016  

W świecie kreowania wizerunku marki niezwykle ważną rolę odgrywają emocje. To one często nieświadomie, lecz skutecznie zapadają nam w pamięci, co skutkuje zwróceniem uwagi na dany brand, bądź przedstawianą sytuację.


Słodkie bobaski, miłe kotki, ckliwe piosenki, drastyczne sceny wypadków, przemocy i cierpienia. Pewnie u wielu z Was pojawiła się łezka w oku na widok reklam, w których pojawiły się powyższe postaci lub sytuacje. I oto chodziło twórcom spotów! Działanie na emocje to coś, co pozwala markom zakorzenić się w pamięci odbiorców, a tym samym zachęcić do działania i związać z daną marką lub ideą.

Kilka słów o brandingu emocjonalnym

Oglądając reklamy coraz częściej możemy zauważyć, że odwołują się do naszych emocji. Nie jest to przypadkowe – twórcy spotów czy też kreatorzy marek wykorzystują całą paletę środków emocjonalnych, aby nas poruszyć. W konsekwencji takie działania pozwalają nam utożsamiać się z danym brandem, bądź sytuacją społeczną. Przywiązanie współczesnego odbiorcy/konsumenta do produktu, marki czy idei, sprowadza się zatem do wytworzenia specyficznej więzi, która w konsekwencji, w przypadku produktu lub usługi, skutkuje działaniem – zakupem, nie zaś myśleniem – czyli analizą potrzeb i przydatności. Sytuacja ta opiera się na klimacie unikalnych doznań, a także na wywoływaniu określonego stanu psychicznego. Tego typu działania nazywa się właśnie brandingiem emocjonalnym. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że nie jest on tożsamy wyłącznie z przekazem reklamowym naładowanym emocjami, a pełni rolę silnego bodźca o długotrwałym zasięgu, budującym wyrównaną relację.

Emocje jak narzędzie marketingowe

Badania nad zachowaniami konsumenckimi dowodzą, że podczas oglądania reklam odbiorcy doświadczają szerokiej gamy emocji. Należą do nich przede wszystkim: radość, zainteresowanie, zaskoczenie, zmartwienie, gniew, pogarda, wstręt, lęk, wina i wstyd. To właśnie te odczucia stanowią podstawowe narzędzia oddziaływania na odbiorców, a zatem są kluczowe dla brandingu emocjonalnego. Często jesteśmy bezradni wobec takich przekazów – mianowicie emocje rodzą się w naszym mózgu bez udziału woli. Twórcy spotów oraz kreatorzy marek, doskonale zdają sobie z tego sprawę i dlatego bardzo chętnie posługują się tą techniką.  

Odchodząc od reklamy

Branding emocjonalny oprócz reklamy znajduje swoje zastosowanie również w kilku innych obszarach. Pierwszy z nich dotyczy bezpośrednio produktu oraz kształtowania jego kształtu, koloru czy zapachu – ważne, aby wywierał on określone wrażenie na konsumentach. Drugi dotyczy opakowania – istotne, aby było ono atrakcyjnie wizualnie. Trzeci obszar związany jest z atmosferą miejsca – to tutaj odbiorca styka się z brandem, dlatego jest to takie ważne. Następną kwestią jest interakcja – aby osiągnąć zamierzony rezultat, marka powinna wypracować sposób relacji z odbiorcami. Ostatnia kwestia dotyczy komunikacji – obszaru, w którym odwołując się do emocji, budujemy pozytywne relacje i zapadamy w pamięci. A więc, skusicie się?

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 71 71 83 528 +48 71 71 83 529 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency