Narzędzia public relations – czym są i jak się je wykorzystuje w budowaniu wizerunku marki?

05.02.2018 

Narzędzia public relations wykorzystuje się przede wszystkim w budowaniu wizerunku marki na rynku. Posługują się nimi obecnie zarówno specjaliści od komunikacji, jak i marketingu, public relations czy pozycjonowania stron. Zdają sobie bowiem sprawę z tego, że w dzisiejszym świecie – a także w dzisiejszym marketingu – najważniejsze są działania zintegrowane, które połączą wszystkie dziedziny związane ze sprzedażą i wzrostem zasięgu marek. Czym jednak dokładniej są narzędzia public relations, jak je wykorzystać i które z nich uznaje się za najbardziej przydatne? Poznaj odpowiedzi!


Spis treści:
1. Czym są narzędzia public relations?
2. Jak wykorzystać narzędzia public relations w działaniach z zakresu PR?
3. Jak narzędzia public relations wykorzystuje się dziś w kreowaniu wizerunku instytucji lub marki?
4. Czy narzędzia public relations to coś innego niż narzędzia komunikacji wewnętrznej?
5. Narzędzia public relations w formie zintegrowanej komunikacji wizerunkowej – co to takiego?
6. Poznaj nowoczesne aplikacje, dzięki którym z łatwością zastosujesz różne techniki i narzędzia public relations

Czym są narzędzia public relations?

Narzędzia public relations to narzędzia, które wykorzystuje się w szerokich i interdyscyplinarnych działaniach reklamowych oraz marketingowych. Ułatwiają one pracę i maksymalnie przyspieszają osiągnięcie efektów, za jakie uznaje się przede wszystkim poszerzenie zasięgów marki, wzrost jej rozpoznawalności oraz zauważalny wzrost w sprzedaży produktów bądź usług. Do narzędzi public relations zaliczamy między innymi działania takie, jak:

  • audyty komunikacyjne wewnątrz firmy, których celem jest sprawdzenie, jak szybko i jak skutecznie informacje rozchodzą się pomiędzy pracownikami;
  • budowanie relacji z mediami, czyli tak zwane media relations, oraz z inwestorami, zwane investors relations, w celu osiągnięcia lepszej pozycji na rynku i większego zainteresowania ze strony różnego typu mediów oraz potencjalnych inwestorów;
  • budowanie wizualnej identyfikacji firmy: tworzenie konkretnej szaty graficznej, wybór lub zaprojektowanie fontów wykorzystywanych w akcjach marketingowych, wybór kolorystyki, która będzie wiązać się z firmą, oraz tworzenie rozpoznawalnych graficznych reprezentacji marki, produktu czy usługi (zwane również z angielskiego corporate identity);
  • organizowanie specjalnych wydarzeń, zwanych eventami, czyli na przykład spotkań, imprez, akcji społecznych i innych;
  • szeroko pojęty e-PR, czyli działania z zakresu public relations prowadzone online – zwłaszcza te wykorzystujące potencjał mediów społecznościowych;
  • oraz wiele, wiele innych działań.

Narzędzia tego typu wykorzystuje się często, łącząc działania z różnych zakresów. Nie ma oczywiście potrzeby stosowania wszystkich naraz – ich lista jest zresztą zbyt długa, aby całą ją zawrzeć tutaj, a wraz z błyskawicznym rozwojem mediów w dzisiejszych czasach, rośnie niemal z dnia na dzień. Decydując się na użycie narzędzi public relations, ważne jest jednak odpowiednie wykorzystanie tych z nich, które zapewnią nam kompleksowe działania z zakresu PR i znajdą widoczne odzwierciedlenie w zasięgach naszej firmy i wzroście popytu na dany towar czy usługę. Dowiedzmy się więc, jak wykorzystywać poszczególne narzędzia, aby osiągnąć jak najlepsze efekty.

Specjaliści z agencji public relations posługują się wieloma narzędziami PR

Jak wykorzystać narzędzia public relations w działaniach z zakresu PR?

Jak już wiemy, narzędzia public relations w działaniach z zakresu PR możemy wykorzystywać pojedynczo, choć o wiele bardziej opłacalne jest połączenie ze sobą kilku różnych strategii. Dzięki temu szybciej osiągniemy założony cel, którym zwykle jest odnotowanie wzrostu sprzedaży lub poszerzenie zasięgu i wzrost popularności marki na rynku. Jak odpowiednio połączyć różne narzędzia tak, aby spełniały one nasze potrzeby? Najpierw dowiedzmy się, jakie funkcje spełniają te narzędzia. Możemy podsumować to w kilku podpunktach:

  • budowanie świadomości, czyli informowanie potencjalnych klientów o powstaniu nowej marki, wprowadzeniu do oferty nowych produktów czy nowego zakresu usług naszego przedsiębiorstwa;
  • budowanie relacji – zarówno z klientem, jak i z potencjalnymi inwestorami, a także z pracownikami zatrudnionymi w danej firmie. Tu główna rola przypada zwykle mediom społecznościowym, dzięki którym marka może nawiązać relacje z odpowiednimi podmiotami, kreując poczucie bardziej przyjaznej i otwartej na dialog niż zdolnej jedynie do monologu zamkniętej jednostki;
  • przyjęcie pozycji eksperta dzięki zapewnianiu klientowi informacji dotyczących dziedziny, którą się zajmujemy, pozwalających na zbudowanie u klienta większego zaufania do naszych produktów. Są one przecież produkowane lub rozpowszechniane przez eksperta, mającego szeroką wiedzę na temat danych produktów, który nie sprzedałby przecież czegoś niskiej jakości. Dużą rolę odgrywa tu między innymi marketing związany z SEO, czyli pozycjonowaniem stron internetowych na podstawie kluczowych wyszukiwań, dzięki któremu nasze eksperckie artykuły w formie bloga, ebooków czy audio- lub wideotutoriali trafią do szerszego grona zainteresowanych;
    storytelling oraz inne akcje content marketingowe, czyli działania mające na celu nie tylko wzrost popularności danej marki, lecz również budujące jej rozpoznawalny wizerunek poprzez choćby viralowy content, który sam rozprzestrzenia się dzięki klientom uznającym go za wart przesłania znajomym czy rodzinie.

Jak widzimy, większość z nich z pewnością uda nam się z powodzeniem zastosować w najpopularniejszych dziś mediach, czyli mediach społecznościowych. Miejsce dla siebie znajdują w nich bowiem i akcje content marketingowe, i procesy związane z budowaniem relacji z innymi podmiotami, i budowanie świadomości o nowych produktach. Również budowanie pozycji eksperta nie stanowi dziś problemu w social mediach – z łatwością możemy na naszym profilu czy fanpage'u publikować krótsze lub dłuższe artykuły lub dodawać na nim odnośniki, przekierowujące naszych fanów i obserwujących do bloga, vloga, informacyjnego ebooka czy nawet nagrań audio. Jeżeli planujemy działania w social mediach włączyć w kampanię zintegrowaną, łączącą w sobie również akcje w tradycyjnych mediach czy organizację specjalnych eventów, warto się jednak zastanowić, które z narzędzi najlepiej sprawdzą się w przypadku tej akurat kampanii.

Jak narzędzia public relations wykorzystuje się dziś w kreowaniu wizerunku instytucji lub marki?

Narzędzia public relations to jeden z podstawowych elementów wykorzystywanych w kreowaniu wizerunku danej instytucji lub marki. Celem wykreowania wizerunku danej jednostki jest bowiem stworzenie określonego jej obrazu u opinii publicznej. Osiąga się go jednak nie tylko przez wykorzystanie narzędzi PR, ale też dobranie odpowiednich narzędzi, które sprawdzą się akurat w naszym przypadku, i umiejętne ich zastosowanie. Od czego powinniśmy jednak zacząć, jeśli jesteśmy początkującymi przedsiębiorcami? Z pomocą z pewnością przyjdą nam specjaliści z firm zajmujących się public relations. Jeżeli jednak chcielibyśmy sami rozpocząć proces budowania wizerunku, oto kilka porad, które z pewnością nam go ułatwią.

Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, jaką marką chcemy się stać. Co mamy do zaoferowania naszym klientom? Jaki będzie główny zakres naszego działania? Czym chcemy podbić rynek? Co jest tak wyjątkowego akurat w naszych produktach? Odpowiedzi na te podstawowe pytania pomogą nam podjąć pierwsze decyzje związane z kreowaniem naszej marki. Dobrym początkiem jest tu stworzenie jej rozpoznawalnego obrazu na rynku, czyli połączenie marki z wybranym przez nas lub zaprojektowanym specjalnie na nasze potrzeby przez grafika fontem, projekt odpowiedniego, wyróżniającego się logo oraz dobór gamy kolorystycznej, w której utrzymane będą choćby opakowania lub materiały promocyjne dotyczące produktów naszej marki.

Narzędzia PR ułatwiają codzienną pracę

Kolejnym krokiem powinno być pytanie – jak chcemy być postrzegani przez klienta? Tu wkracza wspomniane już przez nas wcześniej budowanie pozycji eksperta. Jeżeli chcielibyśmy uchodzić za ekspertów w naszej dziedzinie, warto zainwestować we współpracę z wyspecjalizowanymi agencjami PR, zajmującymi się content marketingiem. Tworzenie contentu na podstawie najczęściej wyszukiwanych zagadnień dotyczących naszego pola działania jest uznawane obecnie za jedną z najskuteczniejszych praktyk, które prowadzą do osiągnięcia pozycji eksperta. Content możemy publikować zarówno w formie bloga, jak też zareklamować w postaci darmowego ebooka lub zachęcić klientów do pobrania go z naszej strony internetowej podczas kampanii łączonej, na przykład poprzez reklamę w czasopiśmie czy magazynie dotyczącym naszego pola działania.

Ostatnim, lecz nie najmniej istotnym krokiem jest rozważenie, co wizerunek ma mówić o nas. Tu powinniśmy koniecznie pamiętać o konsekwencji. Jeżeli w jednym sezonie zaplanujemy sprzedaż lamp LED, uznając je za najbardziej ekologiczne źródło światła, a w kolejnym postanowimy zainwestować w lampy halogenowe, które nagle zdeklasują według naszych informacji LED-y, klienci mogą poczuć się co najmniej oszukani. Bez wątpienia zmniejszy to zaufanie do naszej firmy i negatywnie wpłynie na relacje z klientami.

Czy narzędzia public relations to coś innego niż narzędzia komunikacji wewnętrznej?

Narzędzia komunikacji wewnętrznej uznaje się obecnie za jedną z kategorii narzędzi public relations. W ramach narzędzi komunikacji wewnętrznej wymienia się bowiem między innymi wspomniane już przez nas audyty komunikacyjne w firmie. Do popularnych form komunikacji wewnętrznej należą jednak również tak podstawowe narzędzia, jak choćby maile z najważniejszymi informacjami czy dostęp do wewnętrznej sieci (Intranetu), w obrębie którego pracownicy wszystkich szczebli oraz kadra zarządzająca mogą przekazywać sobie nawzajem wszelkie istotne informacje. W komunikacji wewnętrznej wykorzystuje się też newslettery lub filmy wideo – przesyłane w wiadomościach lub intranetem –oraz nierzadko zamieszczane na wewnętrznych kanałach w serwisach podobnych do popularnego YouTube. Marki korzystają również z blogów informacyjnych przeznaczonych przede wszystkim do komunikacji wewnętrznej, jak również z możliwości gwarantowanych obecnie przez media społecznościowe.

Każda z tych metod cieszy się większą lub mniejszą skutecznością i zasięgiem w zależności od grupy, do której jest adresowana, oraz jej preferencji, wieku, zawodu i formy zatrudnienia. Bez wątpienia najszerzej dotąd stosowane e-maile i newslettery nie są jednak tak skuteczne, jak mogłaby sugerować ich popularność, dlatego wiele firm rezygnuje z nich i decyduje się na wykorzystanie nowocześniejszych form, jak choćby vlogi, podcasty czy inne metody komunikacji wewnętrznej.

Dlaczego jednak sprawną komunikację wewnątrz firmy uznaje się za działanie z zakresu public relations? To proste. Celem tego działania jest bowiem budowanie wizerunku firmy nie na zewnątrz, lecz wewnątrz – w oczach jej pracowników oraz osób znajdujących się w ich najbliższym otoczeniu. Aby pracownik po wyjściu z pracy nie opowiadał rodzinie i znajomym, jak bardzo nie poleca produktów czy usług firmy, w której jest zatrudniony, przedsiębiorstwo powinno zadbać o działania również wobec osób przez siebie zatrudnianych, a nie tylko znajdujących się poza instytucją. Najważniejsza jest tu sprawnie działająca komunikacja pomiędzy pracownikiem a reprezentantem firmy w postaci jego bezpośrednich przełożonych. Powinna ona działać w obie strony – zarówno reprezentant firmy, jak i pracownik powinni mieć poczucie, że mogą udać się do drugiej strony z każdą kwestią, która budzi ich niepokój lub powoduje z ich perspektywy kłopoty w firmie. Wizerunkowy przekaz wewnętrznej komunikacji musi jednak koniecznie być w stu procentach spójny z przekazem, który firma przesyła na zewnątrz. Jeżeli nasze przedsiębiorstwo prezentuje się na rynku jako najbardziej ekologiczna marka zajmująca się daną dziedziną, podczas gdy każdego dnia przez pracowników wyrzucane są tony niepotrzebnych kserokopii czy sztucznych opakowań, w których zamawia się towar, komunikacja wewnętrzna z pewnością na tym ucierpi.

Narzędzia public relations w formie zintegrowanej komunikacji wizerunkowej – co to takiego?

Jak już wiemy, narzędzia public relations można oczywiście stosować pojedynczo, lecz znacznie bardziej skuteczne są one, gdy połączymy zalety kilku różnych typów działań. W ten sposób połączymy aktywność w takich dziedzinach, jak tradycyjnie rozumiane public relations, a także marketing tradycyjny i online, reklamę i działania w social mediach. Jego zakres pokrywa się więc poniekąd z komunikacją zintegrowaną, którym to mianem określamy łączenie aktywności na różnych płaszczyznach, czyli na przykład zarówno w tradycyjnych mediach, w mediach społecznościowych, jak i organizowanych przez naszą markę eventach. Narzędzia public relations wpływają oczywiście na rezultaty osiągane w każdej z tych dziedzin, dzięki czemu możemy z powodzeniem wykorzystywać liczne z nich właśnie w zintegrowanej komunikacji wizerunkowej.

Dzięki szerokiemu spektrum działania możemy też dobierać skuteczniejsze i bardziej dopasowane narzędzia w zależności od tego, jaką akcję akurat prowadzimy czy na osiągnięciu jakiego celu najbardziej nam zależy. Ważne jest jednak, aby cała strategia marketingowa naszego przedsiębiorstwa była spójna z wszystkimi pozostałymi działaniami, takimi jak strategia sprzedaży czy strategia działań z zakresu public relations. Opisane narzędzia z pewnością pomogą nam ujednolicić oraz zharmonizować poszczególne działania, a jednoczesne i przemyślane wykorzystanie kilku kanałów przekazu to gwarancja sukcesu!

Narzędzia PR znajdziemy w Internecie

Poznaj nowoczesne aplikacje, dzięki którym z łatwością zastosujesz różne techniki i narzędzia public relations

Różne techniki i narzędzia z zakresu public relations możemy z łatwością zastosować dziś w naszej codziennej pracy dzięki dziesiątkom powstających obecnie aplikacji na telefon, tablet czy komputer. Wybraliśmy kilka spośród nich, które po zastosowaniu uznajemy za najbardziej przydatne. Sprawdź, czy pomogą one również Tobie w budowaniu wizerunku marki, tworzeniu contentu na stronę internetową czy kreowaniu profilu na jednym z licznych portali społecznościowych!

Trello – zorganizuj wszystko

Trello to darmowa aplikacja przeznaczona do planowania. Jeżeli naszym problemem jest odkładanie wszystkich zadań na później, brak motywacji i problemy ze skupieniem, Trello pomoże nam przezwyciężyć niezorganizowanie i wreszcie zabrać się do konstruktywnej pracy. W aplikacji tej możemy umieszczać zadania na tablicach, tworzyć karty z projektami i listami, dodawać dowolne załączniki, a także delegować zadania oraz sprawdzać, czy zostały wykonane. Przypisywanie kolorów oraz znaczników dodatkowo ułatwia i uprzyjemnia pracę. Dzięki temu jest to idealne narzędzie do planowania komunikacji zintegrowanej zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i dla osób działających na rynku już od wielu lat, którym od czasu do czasu potrzebne jest uporządkowanie wszystkich informacji lub zapisanie pomysłów na przyszłe akcje marketingowe.

Planer słów kluczowych Google AdWords – kampania dobrze zaplanowana

Absolutny must-know dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Planer Google AdWords pomaga użytkownikowi wyszukać i wybrać właściwe słowa kluczowe do naszej kampanii w sieci wyszukiwania. Pozwala on też prognozować ich skuteczność, planować stawki budżetu kampanii oraz przeglądać statystyki wyszukań przekierowujących użytkowników na naszą stronę. A jak wiadomo, odpowiednie słowa kluczowe to gwarancja skuteczności naszych działań reklamowych i szansa na uzyskanie w oczach klientów statusu eksperta, co podnosi zdecydowanie rozpoznawalność naszej marki i przekłada się na zainteresowanie jej produktami lub usługami.

FreshMail – zawsze świeża komunikacja marketingowa

FreshMail to bardzo intuicyjne, przyjazne i proste narzędzie do tworzenia oraz wysyłania mailingów. Pozwala szybko i bezboleśnie tworzyć szablony newsletterów oraz dystrybuować je nawet osobom będącym na bakier z zagadnieniami informatycznymi. Dzięki temu każda wysyłka marketingowa czy nawet jednorazowy mailing będą odpowiednio sformatowane i estetyczne. Zawsze możemy wrócić do poprzednio wysyłanych treści i na ich podstawie stworzyć nowy projekt wysyłki marketingowej. Jest to narzędzie idealne zarówno do tworzenia newsletterów dla klientów oraz osób zainteresowanych naszymi usługami, jak i do przygotowywania zwięzłych, przejrzystych i skutecznych e-maili wysyłanych w ramach komunikacji wewnętrznej w obrębie firmy lub przedsiębiorstwa.

Darmowe stocki – zdjęcia na żądanie

Darmowe stocki ze zdjęciami lub grafikami to przyjaciele każdego, kto tworzy treści z przeznaczeniem do publikacji. Nie zawsze dysponujemy własnymi zdjęciami, a jeśli czas nas goni, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie właśnie po zdjęcia z darmowych stocków. Niezależnie od tego, czy będziemy używać zdjęć w social media, komunikacji wewnętrznej w firmie, komunikacji marketingowej czy custom publishing, musimy pamiętać, aby wykorzystywać zdjęcia tylko zgodnie z przypisaną im licencją! Z łatwością znajdziemy tu jednak obrazy odpowiednie do komercyjnego użytku i niewymagające oznaczenia autora bądź strony, z której je pobraliśmy, co znacznie ułatwi nam pracę.

Canva – piękne grafiki jednym kliknięciem

Ten program to spełnienie marzeń wszystkich tych, którzy nie projektują grafiki profesjonalnie, ale lubią ładne i estetyczne treści. To darmowe narzędzie dostępne online stanowi nieocenioną pomoc przy tworzeniu grafik na portale społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, Instagram i inne. Co więcej, posiada ono zdefiniowane odpowiednio formaty grafik wymagane przez te właśnie portale. Prócz tego jest kopalnią darmowych grafik, ikon i fontów – w sam raz do tworzenia grafik zdobiących wpisy w social media, ale także wszelkie projekty graficzne tworzone na potrzeby działań marketingowych w komunikacji zintegrowanej.

TimeLine Cover Banner – ciekawostka w social media

Pozostając w temacie social media, warto wspomnieć o narzędziu, które ułatwia nam dopasowanie zdjęcia profilowego do zdjęcia w tle poprzez ich połączenie. Dzięki odpowiedniemu połączeniu grafik fanpage wygląda profesjonalnie, interesująco i bardzo nowocześnie. A w social media przecież o to chodzi – jeżeli chcemy przyciągnąć klienta, nasz fanpage nie może wyglądać na niechlujny czy zaprojektowany przez kogoś o zmyśle estetycznym kilkulatka. Poza regularnym aktualizowaniem treści znajdujących się w naszym profilu powinniśmy więc koniecznie zadbać o sam wygląd strony, a możemy zrobić to właśnie dzięki TimeLine Cover Banner.

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 601 55 26 76 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency