Snapchat w marketingu online – praktyczny przewodnik okiem agencji PR

16.01.2019 

Wykorzystanie Snapchatu w marketingu online niesie wiele korzyści dla małych i dużych firm, co potwierdzają agencje PR. W dobie mediów, które w nieskończoność przechowują treści, pojawił się gracz, który stawia na kontent o „ograniczonym terminie ważności”. To właśnie ta cecha w dużej mierze determinuje ogromne zainteresowanie tą aplikacją mobilną. Z naszego artykułu dowiesz się, jak prowadzić działania marketingowe na tej platformie, aby wygenerować spodziewane zyski.


Spis treści:
Zakładanie konta i podstawowa terminologia
Wybór odpowiedniej nazwy
Użytkownicy
Przykłady działań marketingowych
Tworzenie i publikacja reklam
Zakładanie i prowadzenie konta firmowego
Benefity dla Twojej firmy

Agencja public relations radzi, jak wybrać dobrą nazwę na Snapchat. Idź z duchem marketingu online

Odpowiednia nazwa na Snapchat to podstawa dobrze prowadzonego profilu i jeden z ważnych elementów marketingu online. Jednak zanim przejdziemy do szczegółów namingu, warto zapoznać się z procesem tworzenia konta oraz kilkoma przydatnymi pojęciami charakterystycznymi dla aplikacji.

Czym tak naprawdę jest ta aplikacja?

Snapchat jest aplikacją mobilną, działającą na platformach systemowych Android oraz iOS. Umożliwia on przesyłanie zdjęć, rysunków oraz krótkich, maksymalnie 10-sekundowych filmów, które po odtworzeniu na urządzeniu odbiorcy znikają bezpowrotnie. Dodatkową funkcją jest opcja MyStory, polegająca na możliwości udostępnienia znajomym nagrania, widocznego dla nich przez pełne 24h. Aplikacja powstała w 2011 roku, podbijając serca milinów młodych ludzi na całym świecie i stając się świetnym narzędziem marketingowym. Jej fenomen polega przede wszystkim na naturalności przekazu. Osoby korzystające z platformy lubią w niej to, że nie trzeba przesadnie przygotowywać się do zdjęcia – ono i tak zaraz zniknie!

Jak utworzyć nowe konto?

Aby założyć swoje konto na Snapchacie, należy pobrać aplikację z Google Play (dla urządzeń z systemem Android) lub App Store (w przypadku systemu iOS). W celu dodawania pierwszych Snapów, trzeba się zarejestrować, podając adres e-mail oraz hasło, a następnie utworzyć swój unikalny login. Jak widać, założenie konta to nic trudnego, przejdźmy zatem dalej.

Podstawowe terminy

Każda aplikacja rządzi się swoimi prawami, nie inaczej jest w tym przypadku. Oto kilka terminów, które warto znać, aby swobodnie poruszać się po aplikacji:

  • Snap – zdjęcie lub krótki filmik Twojego autorstwa zamieszczony na platformie;
  • My Story – zbiór Twoich zdjęć i filmów z danego dnia wyświetlanych jeden po drugim przez innych użytkowników. Snapy w My Story widoczne są przez 24 godziny;
  • niestandardowa relacja – relacja, którą możesz tworzyć z innymi osobami, np. podczas ważnych wydarzeń;
  • filtr – różnego rodzaju dodatki i elementy, które możesz nałożyć na Snapa. Wśród nich można wyróżnić m.in. geofiltry umożliwiające pokazywanie informacji o lokalizacji bądź Snapchat Lenses – filtry nakładane przed wykonaniem zdjęcia, np. w postaci króliczych uszu;
  • Memories – funkcja pozwalająca zapisać powstałe Snapy i Stories;
  • Discover – miejsce, gdzie zamieszczane są treści od wydawców czy influencerów. Dostęp do Discover jest możliwy po przesunięciu ekranu w prawą stronę.

Telefon komórkowy z aplikacją Snapchat

Nazwa – chwytliwa czy zwyczajna?

Na Snapchacie istnieją dwa rodzaje nazw profilu – nazwa użytkownika oraz nazwa wyświetlana. Pierwszą z nich wybieramy w trakcie rejestracji i nie możemy jej później zmienić; jest to nazwa, za pomocą której użytkownicy wyszukują nasz profil. Druga to nazwa widoczna dla innych użytkowników, która jest wyświetlana przy wysyłanych Snapach. Może ona zawierać znaki specjalne, małe i duże litery czy emotikony. Dodatkowo można ją swobodnie edytować w dowolnym czasie.

Jaka powinna być idealna nazwa? Przede wszystkim krótka i możliwie nieskomplikowana, aby inni użytkownicy mogli ją łatwo zapamiętać i wyszukać. Jest to szczególnie ważne, gdy patrzymy na aplikację pod kątem marketingowym. Jeżeli posiadamy profile na innych social media, warto utworzyć nazwę, która będzie spójna z pozostałymi, dzięki czemu bez trudu można nas odnaleźć na innych platformach. Jeżeli posiadamy konto firmowe, najlepiej, aby nazwa widoczna dla użytkowników była po prostu nazwą naszej organizacji. Dzięki temu nikt nie będzie miał wątpliwości, z kim ma do czynienia.

Jak zarabiać na Snapie? Skorzystaj z porad agencji PR

Jak zarabiać na Snapie? To pytanie obecnie zadaje sobie wiele osób zajmujących się marketingiem online i próbujących zyskać popularność dla własnej marki. Jednak nie zawsze tak było. W pierwszych miesiącach istnienia aplikacji nie zauważano w ogóle jego potencjału marketingowego. Zabawne zdjęcia okraszane kolorowymi rysunkami lub krótkie, błahe filmiki, automatycznie usuwane po jednokrotnym odtworzeniu zdawały się służyć jedynie czystej rozrywce najmłodszych użytkowników. Wraz z biegiem czasu zauważono, że platforma nie jest jedynie źródłem rozrywki, ale również ważnym medium promocyjnym. Aby dostrzec jej potencjał, warto nieco lepiej ją poznać.

Kto używa Snapchata?

Aby w pełni wykorzystać możliwości marketingowe aplikacji, należy lepiej poznać jej użytkowników. Według raportu Snapchata za trzeci kwartał 2018 roku 71% jej użytkowników to osoby poniżej 34 roku życia, czyli przedstawiciele pokolenia millenialsów. Statystyczny użytkownik aplikacji otwiera ją więcej niż 20 razy dziennie, spędzając w niej ponad 30 minut. Najbardziej aktywną grupą użytkowników są osoby poniżej 25 roku życia. Ponadto użytkownicy generują 3 miliardy Snapów każdego dnia. Jeżeli chcesz promować swoje działania wśród młodych, aktywnych w sieci osób, znalazłeś właśnie świetne rozwiązanie.

Jak działa marketing na Snapchacie?

Użytkownicy tej platformy tworzą specyficzną grupę odbiorców. Aby ich zainteresować, potrzebny jest intrygujący i angażujący content. Na szczęście aplikacja daje spore pole do popisu w tej kwestii. Dominują treści emocjonalne, pokazujące markę od tej mniej sformalizowanej strony. Użytkownicy są aktywni, dlatego treści pobudzające ich do działania to strzał w dziesiątkę.

Jakie działania marketingowe sprawdzą się na Snapachacie? Zdecydowanie wszelkiego rodzaju konkursy czy możliwość uzyskania kodów rabatowych na Twoje produkty. Otrzymując kupony oraz bony zniżkowe, mające ważność tylko przez 24 godziny, konsument niejako popychany jest do zakupu promocyjnego artykułu w określonym czasie. Inną formą marketingu, która może przynieść sporo korzyści i jednocześnie zaangażuje użytkowników, jest gra miejska. Wystarczy znaleźć dobry motyw przewodni oraz ustalić jasne zasady – rywalizacja jest tym, co młodzi użytkownicy social mediów lubią najbardziej. Jeśli zależy Ci na dotarciu do szerokiego grona odbiorców, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy z influencerami. To właśnie ich profile odwiedzane są przez rzesze użytkowników, a Snapy oglądane są z wysoką częstotliwością. Jeżeli znany influencer poleci w swoich relacjach Twoje produkty, możesz spodziewać się naprawdę dużego wzrostu zainteresowania własnym profilem i marką.

Telefon z różnymi aplikacjami

Kiedy i jak często publikować?

Tak naprawdę nie ma idealnego przepisu na częstotliwość i pory publikacji treści na Snapchacie. Publikowane Snapy nie znikają dopóki odbiorca ich nie otworzy, z tego powodu niezależnie od godziny publikacji, użytkownik może zobaczyć nasze zdjęcie lub wideo nawet kilka godzin później. Jeszcze korzystniej prezentuje się kwestia publikacji w My Story – treści zamieszczane w tym miejscu są dostępne dla użytkowników przez kolejne 24 godziny – to naprawdę wystarczający czas, aby dotrzeć do swoich odbiorców.

Częstotliwość publikacji jest kwestią indywidualną, jednak należy pamiętać, aby nie popadać ze skrajności w skrajność. Zbyt częste dodawanie zdjęć i filmów może zniechęcić użytkowników do oglądania naszych treści, a nieregularne, sporadyczne publikowanie może spowodować, że nie będziemy w stanie przebić się z naszym komunikatem do odbiorców.

Ile kosztuje marketing na Snapie?

Jeżeli myślisz, że działania marketingowe na Snapchacie będą Cię sporo kosztować, to jesteś w błędzie! Użytkownicy preferują komunikację nieformalną, naturalną, dzięki czemu koszty jej kreacji są niewielkie. Wszelkie materiały publikowane na tej platformie powstają bezpośrednio w aplikacji, co niweluje dodatkowe koszty.
Jak się promować za pomocą marketingu online? Reklama na Snapchacie okiem agencji PR
Snapchatowe reklamy to świetny sposób na to, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy mogą być zainteresowani Twoją marką lub produktami. Twórcy aplikacji proponują różne formaty reklamowe idealnie dostosowane do specyfiki jej działania. Chciałbyś stworzyć swój własny, firmowy filtr bądź zamieścić reklamę pomiędzy zdjęciami lub filmami innych użytkowników? Dowiedz się, jakie możliwości reklamowe czekają na Ciebie na Snapie.

Jak rozpocząć działania reklamowe?

Aby uzyskać możliwość tworzenia własnych reklam, najpierw należy utworzyć specjalne konto w managerze reklam. Jego założenie umożliwia strona Snapchat dla biznesu – to właśnie na niej rejestrujemy naszą firmę. Po podaniu kilku niezbędnych danych dotyczących organizacji oraz podpięciu karty płatniczej można rozpocząć działania w managerze reklam.

Jak wygląda reklama i gdzie jest publikowana?

Standardowa reklama przybiera formę maksymalnie 10-sekundowego filmu video. Użytkownicy oglądający reklamę mają możliwość zapoznania się z dokładniejszymi treściami, jeżeli przesuną ją w górę. Istnieje wiele różnych wariantów zamieszczenia reklam na platformie, co stanowi dużą zaletę tego formatu. Komunikat może wyświetlać się pomiędzy pojedynczymi zdjęciami czy filmami lub w Stories. Jest także możliwość wyświetlania reklam pomiędzy Snapami wydawców.

Jeżeli sądzisz, że utworzenie reklamy jest nie lada wyzwaniem, to jesteś w błędzie. Aplikacja ,,żółtego duszka’’ wyszła naprzeciw oczekiwaniom wydawców, udostępniając narzędzie Snap Publisher. Umożliwia ono personalizację Twojego komunikatu reklamowego pod konkretną grupę odbiorców. Dzięki Snap Publisher możesz m.in. przekształcić poziome filmy w pionowe bądź nanosić na video własnego autorstwa tekst, obrazy czy animacje.

Alternatywne formy reklamy

Bogactwo reklamowe aplikacji uzupełniają charakterystyczne dla niej filtry. To dzięki nim mamy możliwość wcielenia się we wróżkę czy Mikołaja podczas robienia Snapów. Skuteczność i zasięg filtrów sponsorowanych są naprawdę duże, ponieważ przesyłając sobie nawzajem zdjęcie z danym filtrem, powodujemy, że kolejne osoby go widzą i nierzadko same stosują. Każda firma jest w stanie stworzyć swój własny, płatny filtr. Koszt tej formy reklamy zależy m.in. od obszaru, na jakim filtr ma być dostępy oraz okresu jego wyświetlania.

Oprócz filtrów spersonalizowanych istnieje także możliwość tworzenia geofiltrów wskazujących na konkretną lokalizację, w jakiej się znajdujemy. Na przykład geofiltr ,,Warsaw, Poland’’ możemy dodać na Snapa zrobionego na terenie stolicy. Geofiltr może obejmować obszar geograficzny różniej wielkości – konkretną placówkę, miasto bądź cały kraj. Podobnie jak w przypadku standardowych filtrów, koszt geofiltra dla firm zależy od tego, na jak dużym obszarze ma być wyświetlany i przez jak długi czas.

Agencja public relations radzi: czy Snapchat dla firm to dobre rozwiązanie?

Snapchat dla firm to jedna z wielu możliwości dotarcia do potencjalnych klientów bądź pracowników za pomocą marketingu online. Pomimo swojego nieformalnego charakteru i specyficznej formy przekazywania treści, które pozornie pasują jedynie do komunikacji pomiędzy znajomymi, aplikacja daje ogromne pole do popisu także firmom. Poniżej przedstawiamy, w jaki sposób możesz wykorzystać jej potencjał w swoim biznesie zarówno od strony sprzedażowej, jak i wizerunkowej..

Utworzenie konta firmowego

Zasady zakładania profilu firmy na Snapchacie są takie same, jak w przypadku kont prywatnych – należy pobrać aplikację mobilną, a następnie się zarejestrować. Przy tworzeniu konta firmowego należy jednak pamiętać, aby nazwa użytkownika była jak najbardziej zbliżona do nazwy naszej organizacji, żeby każdy mógł z łatwością nas wyszukać i zidentyfikować. Ponadto obsługa aplikacji jest możliwa jedynie z poziomu urządzeń mobilnych, co wyklucza zarządzanie profilem np. przy pomocy komputera służbowego.

W przypadku profilu firmowego ważną kwestią jest również zmiana ustawień prywatności – aplikacja domyślnie zakłada, że oglądanie My Story, wyświetlanie naszej lokalizacji oraz nawiązanie kontaktu są możliwe jedynie dla znajomych. Aby publikowane treści były lepiej widoczne, warto zmienić ustawienia widoczności My Story oraz możliwości skontaktowania się na dostępne dla wszystkich.

Czy Twoja grupa docelowa jest na Snapie?

Aby stwierdzić, czy warto zakładać i prowadzić firmowe konto w aplikacji, należy ustalić czy na tym kanale komunikacji znajdują się Twoi potencjalni klienci lub osoby, które mogą być zainteresowane Twoją marką. Jak wcześniej wspomnieliśmy, niemalże ¾ użytkowników to osoby poniżej 34 roku życia. Powinniśmy więc przeanalizować na podstawie statystyk, czy nasi klienci klasyfikują się do tej grupy wiekowej, czy też nie.

Co najbardziej podoba się użytkownikom Snapchata w tej aplikacji? Przede wszystkim to, że mogą być sobą, nikogo nie udawać i przy tym dobrze się bawić. Ludzie młodzi upatrują w niej miejsce tylko dla siebie i swoich znajomych. To pewnego rodzaju enklawa, do której wstęp mają tylko Ci najbardziej zorientowani w świecie social mediów. Właśnie dlatego należy przemyśleć, czy działania firmy oraz oferowane przez nią produkty wpisują się w filozofię aplikacji oraz gusta jej użytkowników. Przedstawiany tam kontent musi bawić, być naturalny, wywoływać zainteresowanie odbiorców. W innym przypadku możemy zmarnować czas na działania niedostosowane do użytkowników.

Ikona Snapchata na telefonie

Budowanie wizerunku

Pewnie zastanawiasz się, co tak naprawdę publikacja 10-sekundowych filmików bądź zdjęć może przynieść Twojej firmie. Okazuje się, że całkiem sporo. Przede wszystkim aplikacja jest doskonałym narzędziem do budowy wizerunku Twojej organizacji. Możesz w ciekawy sposób zaprezentować w niej swoją ofertę, ogłosić premierę produktu lub przedstawić pracę nad nowym projektem. Jest to również świetne miejsce do działań employer brandingowych. W łatwy, a zarazem interesujący sposób możesz pokazać kulturę organizacyjną Twojej firmy. Urządzacie czwartki z owocami? Pracujecie w nowoczesnym biurze z pięknym widokiem? To właśnie na tej platformie warto zaprezentować swoją firmę od mniej formalnej strony.

Snapchat oferuje klika funkcji, dzięki którym w łatwy sposób możemy pokazać, jak działa firma - jedną z najpopularniejszych jest publikacja krótkich filmików. Niewątpliwie, bezsprzeczną zaletą „video-snapów” jest ich autentyzm, co bardzo pomaga w zbliżeniu użytkownika do firmy. Dzięki nim możesz w naturalny sposób przedstawić swoje produkty lub zadowolonych pracowników świętujących kolejny sukces zawodowy. Innym sposobem odzwierciedlenia tego, co dzieje się za kulisami Twojego biznesu, są relacje na żywo. Jeżeli Twoja firma bierze udział w konferencjach branżowych, wystawia się na targach pracy bądź występuje w biegach charytatywnych, warto pokazywać to użytkownikom Snapa na bieżąco. Osób śledzące Twój profil z pewnością docenią naturalność oraz autentyzm takich relacji.

Zwiększanie sprzedaży

Aplikację można również wykorzystać jako narzędzie wspierające sprzedaż. Daje ona możliwość zamieszczania linku do Twojej strony internetowej w tworzonych Snapach. W jaki sposób dodać link? Po wykonaniu zdjęcia lub filmu należy stworzyć call to action np. ,,Przesuń w górę, aby dowiedzieć się więcej’’, a następnie kliknąć ikonkę spinacza. W wolne pole trzeba wpisać adres swojej strony internetowej i gotowe. Ponadto dodanie linka jest darmowe, co stanowi dużą zaletę aplikacji.

Relacje na Snapie to również świetna możliwość informowania o ważnych wydarzeniach z życia firmy. Jeżeli prowadzimy sklep odzieżowy i otwieramy nowy salon w kolejnym mieście, warto poinformować o tym na Snapie, dodając informację o kodzie rabatowym dla użytkowników. Takie same działania można wykorzystać przy wprowadzaniu nowych produktów lub całej serii na rynek.

Platforma daje również możliwość nawiązania szybkiej interakcji z użytkownikami dzięki funkcji chatu. Jeżeli ktoś z odbiorców ma do Ciebie pytanie, może z łatwością zadać je na chacie, a Ty w kilka sekund jesteś w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi. To świetny sposób na nawiązanie bezpośredniej rozmowy z klientami bez konieczności stosowania nadmiernych formalności.

Czy na pewno warto?

Jak widać, pomimo nieustannie rosnącej popularności Instagrama, Snapchat wciąż oferuje wiele funkcji przydatnych przy prowadzeniu firmy i jej działań marketingowych. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy warto działać w taki sposób, przypominamy, że jest to aplikacja darmowa i dająca firmom dużo możliwości marketingowych, które nie wymagają nakładów finansowych. Budowanie wizerunku, pozyskiwanie nowych pracowników czy wzrost sprzedaży – to wszystko możesz osiągnąć, poświęcając czas na prowadzenie firmowego konta na Snapchacie.

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 71 71 83 528 +48 71 71 83 529 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency