Uprzejmość rzeczy martwych – o technologii ubieralnej oraz Internecie Rzeczy

07.10.2016 

Inteligentne zegarki, okulary, rękawice, a nawet ubrania czy bielizna to wynalazki, które sprawiają, że wiele czynności dnia codziennego może ulec dużemu uproszczeniu, jeśli nie całkowitej automatyzacji. Czy jednak tego typu przedmioty mają szanse stać się czymś więcej niż tylko ciekawym gadżetami dla fanów nowinek technicznych?


Z jednej strony postępująca miniaturyzacja podzespołów, wydłużające się czasy pracy baterii w urządzeniach elektronicznych, a z drugiej coraz większe zapotrzebowanie użytkowników na łatwy i stały dostęp do Internetu przy jednoczesnym maksymalnym komforcie korzystania z urządzeń mobilnych stworzyły doskonały grunt pod powstanie sektora werables, czyli technologii ubieralnych, które coraz śmielej wkraczają także na polski rynek.

Sztandarowym przykładem technologii ubieralnej jest Apple Watch – rozwiązanie idealne dla tych, którzy chcą mieć pod ręką wszystkie informacje oraz możliwość kontaktu z innymi. Urządzenie, poza łatwym odbiorem smsów i maili oferuje także wiele innych atrakcyjnych funkcji, takich jak przechowywanie kart pokładowych oraz biletów, nawigację, dostęp do notowań giełdowych czy informacji o korkach drogowych. Przykładów wearables jest znacznie więcej. Dla amatorek biżuterii powstał pierścionek Ringly, który poza stylowym designem posiada także możliwość powiadamiania właścicielki za pomocą wibracji o przychodzących na smartfona wiadomościach czy połączeniach. W podobne funkcje wyposażona jest bransoletka Wringly, natomiast naszyjnik Cuff po wykonaniu zaprogramowanego ruchu powiadomi określoną grupę osób o grożącym posiadaczowi wisiorka niebezpieczeństwie. Na rynku dostępne są także koszulki analizujące funkcje życiowe użytkownika, a także kurtki wyposażone w baterie słoneczne, pozwalające na bieżące ładowanie telefonu.

Technologie ubieralne pozwalają na komunikację z bliskimi bez wyciągania z kieszeni smartfona, jednak możliwości wearables sięgają znacznie dalej; nawet do branży wnętrzarskiej i budowlanej. Już niedługo bowiem mogą one stanowić na skalę masową ośrodek kontroli nad inteligentnymi domami i sterować najważniejszymi mechanizmami, takimi jak oświetlenie, czujniki dymu, ruchu i obecności, czy urządzenia RTV i AGD. Tak zwany Internet of Things, czyli Internet Rzeczy to przedmioty, które dzięki połączeniu z Internetem mogą osiągać nowy wymiar funkcjonalny i komunikować się zarówno z użytkownikiem, jak i między sobą. Technologia ta ma szansę stać się jednym z najbardziej liczących się rynków w branży IT w najbliższych latach. Innowacyjne rozwiązania w zakresie elektronicznego wyposażenia wnętrz wprowadziła np. Amica, która najnowsze modele urządzeń AGD wyposażyła w zaawansowane funkcje, pozwalające na sterowanie nimi na odległość za pomocą smartfona. Nie wykluczone, że niedługo funkcje te przejmą inteligentne opaski lub bransoletki. Natomiast IKEA planuje wprowadzenie na rynek inteligentnego stołu, który komunikując się z lodówką będzie powiadamiał użytkowników o specyfice i gramaturze produktów potrzebnych, aby ugotować daną potrawę.

Zarówno technologie ubieralne, jak i Internet Rzeczy sprawiają, że codzienne czynności stają się niewątpliwie prostsze i szybsze. Należy jednak pamiętać, że całkowite poleganie na osiągnięciach technologii niesie ze sobą także pewne zagrożenia. Bezpieczeństwo przesyłu danych, niezawodność sprzętu, w końcu także konieczność zapewnienia anonimowości ogromnych baz danych to najważniejsze wyzwania, przed którymi stają producenci inteligentnych urządzeń, którzy jeśli chcą zyskać zaufanie i lojalność przyszłych klientów, muszą w stu procentach dopasować się do ich wymagań.  

 

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 601 55 26 76 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency